fredag den 20. december 2013

Julesalat

De sidste et par år har jeg i vintermåneder lavet en salat, som efter min mening er en god alternativ til syltede rødbeder. Den passer godt til traditionelle juleretter (ribbensteg, frikadeller, and osv.) og er en oplagt valg til f. eks. julefrokost.



Til en skål til 4 personer skal du bruge:

1/4 lille hvidkålshoved (ca. 400 g)
1 lille løg (ca. 50 g) - jeg bruger rødløg, der har mildere smag
1 æble
ca. 10 skiver rødbede (ca. 150 g)
4-5 spsk rødbedesaft

Fremgangsmåden:


1. Hvidkålen snittes fint.
2. Rødløg hakkes.
3. Æble skrælles og skæres i små tern.
4. Rødbeder skæres i små tern.
5. Rødbedelage tilsættes og salaten vendes godt rundt.

Dæk salatskålen med låg/plastikfilm og stil på køl - trækker ca. 1 time inden servering.

Opskriften har jeg set på Mini-hakkerens blog, som jeg i det hele taget vil anbefale. Der er mange "jordnære" og smagfulde opskrifter og en masse inspiration til hverdagsmad :o)

6 kommentarer:

  1. Lækkert - og rigtig tøset med den lyserøde kulør :D

    - Anne

    SvarSlet
  2. Hej Elena :-D
    Sidder lige og slapper af efter en forholdsvis hård dag på job... efterfulgt af en hyggelig frokost sammen med kollegaerne. Endelig har vi ferie :-D
    Så kommer der en julesalat op på Bloglovin'... der i den grad ligner min "Prinsessesalat"... og det er det jo :-D
    Tak for henvisningen til min blog "Mini-hakkeren". Jeg er glad for, jeg ikke er den eneste, der er begejstret.
    Rigtig god jul til dig og dine.
    - Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for opskriften, Pia! Du kalder den prinsessesalat, men jeg synes bare at den er så god til julemad, og så er vi i julemåneden nu, så jeg kaldte den julesalat. Jeg laver den også kun i denne tid på året.

      God juleferie til dig! :-)

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...