torsdag den 7. februar 2013

DIY - Stivelse af hæklede ting med kartoffelmel

Da jeg skulle lave mine hæklede kirsebær, ville jeg også have stilken og bladet stivet. Jeg har aldrig gjort det før og kender ikke opskriften... Min svigemor kom med et godt råd, som blev afprøvet og endda med succes ;o)

Opskriften i hovedtræk er at man først blander kartoffelmel med koldt vand, og derefter tilsætter varmt vand under omrøring.

Jeg har blandet 1 spiseske kartoffelmel med 1/2-3/4 glas koldt vand, og tilsat derefter små portioner af varmt vand, der lige er blevet kogt i el-kedel. Det er vigtigt at røre i opløsningen hele tiden, mens du tilsætter varmt vand, da det kan blive "kogt" for meget, til der er klumper i. Og så mister kartoffelmel sine klistre egenskaber ved kogepunktet. 

I starten er opløsningen mat og hvid, og så bliver den mere gennemsigtig og klar undervejs mens man blander det med varmt vand. Konsistensen af den færdige opløsning skal ligne lidt tynd rødgrød eller tapetklister.

I mit "eksperiment" blev 1 spiseske kartoffelmel til næsten 1 liter klister, så der var sikkert nok til mange ting. Jeg skulle dog bruge et par dråber til mine kirsebær... :o)

Skyl dine hæklede ting i opløsningen og vrid det op. Lad det tørre på en overflade. 

Man kan også stryge det bagefter, så burde det blive stivet yderlige - det er et råd fra min mor :o) Sådan blev det efter hende gjort i gamle dage med f. eks. hæklede bordløbere. Jeg har dog ikke afprøvet det, da  kirsebær stilke efter min mening blev godt stivet efter kartoffelmel...

OBS! Opdatering: 
Jeg har afprøvet en ny opskrift på stivelse - læs opskriften og forklaringen HER




God arbejdslyst! ;o)


10 kommentarer:

  1. Tak for tippet, jeg tænker straks på at hækle små blomster til en minibuket i børneværelset :-) fine kirsebær du har fået lavet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan bruges til mange ting, og blomstrene er en udmærket ide. Jeg er sikker på at det bliver flot :-))

      Slet
  2. Super ide :-) Kan være jeg kunne bruge den, når jeg engang bliver godt til at hækle ;-) Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan bruge det til dine doiles - og laver guirlander eller ophæng med dem ;-))

      Slet
  3. Det minder mig sådan om min mormor, som stivede hendes duge og hæklede bordløbere med kartoffelmel.
    Dine kirsebær er super fine, Elena. Jeg får lyst til sommer og sommerfrugt, solskin, varme og lyse aftener.. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en ægte mormor-opskrift :-)) Jeg tænkte på at denne slags gode råd er ved at uddør, det kan godt være at om et par generationer ved man ingenting fra denne slags...

      Slet
    2. Det er så trist at tænke på, hvis det sker, så det er dejligt at du deler det gode råd! Det skal jeg prøve på min nylavede doily :) og søde kirsebær, dem må jeg også prøve at lave..

      Slet
  4. Fantastisk råd. Tak for tippet. Flotte kirsebær. Man får helt lyst til at smage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt! Jeg er også glad for resultatet, og tænker på at man kan bruge opskriften på stivelse til vildt mange andre ting :-))

      Slet
  5. Fantastisk råd, og flotte kirsebær!

    SvarSlet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...