tirsdag den 6. november 2012

DIY - Hæklede havdyr


Jeg vil nu dele hækleopskriften på de havdyr, som jeg har lavet til barnevognskæden. Synes, at man kan bruge figurerne til forskellige ting. Det kunne f. eks. være:

1. Man kan naturlighvis lave en barnevognskæde, ligesom jeg har gjort.
2. Man kan lave dem enkeltvis som ophæng til barnevogn eller babyseng (hækl dem større ved at bruge tykkere garn og passende hæklenål).
3. Man kan lave en uro til børneværelse.

Har du andre ideer til, hvad man kan lave med disse dyr, vil jeg meget gerne høre om det - så skriv bare en kommentar! ;o)

Inspirationen blev hentet i et udenlandsk blad (jeg har kopi af siderne), som jeg har oversat og nogle steder gættede mig til :o) Og så blev opskriften tilpasset flere steder ;o)

Materialer: garnrester i følgende farver: lys lilla, orange, gul, hvid og en smule sort til fiskens øjne, pladevat/polyester til fyld, hæklenål nr. 2,5, stor synål.

Indtagninger: Ved indtagninger springer jeg 1 maske over, men der kan også hækles 2 masker sammen.

Forkortelser:

m - maske
MR - magisk ring
lm - luftmaske
fm - fastmaske
stm - stangmaske

Der hækles rund uden ekstra masker i starten og slutningen af rækker.

Vandmand:
Der hækles 5 separate dele med garn i lys lilla farve. Delene syes og hækles sammen til sidst.

Hovedet:
1. række: 6 fm i MR = 6 m
2. række: 2 fm i hver m = 12 m
3. række: *2 fm i den første m, 1 fm*, gentag mellem ** hele rækken = 18 m
4. række: *2 fm i den første m, 1 fm i hver af de næste 2 m*, gentag mellem ** hele rækken = 24 m
5. række: *2 fm i den første m, 1 fm i hver af de næste 3 m*, gentag mellem ** hele rækken = 30 m
6.-10. rækker: 1 fm i hver m = 30 m
Bryd garnet. Broder en stjerne på toppen med gul garn.

Spiral-ben (3 stk.):
1. ben: slå 21 lm, derefter hækl 3 stm i hver m - begynd fra den 4. m fra hæklenålen, bryd garnet.
2. ben: slå 18 lm, derefter hækl 3 stm i hver m - begynd fra den 4. m fra hæklenålen, bryd garnet.
1. ben: slå 15 lm, derefter hækl 3 stm i hver m - begynd fra den 4. m fra hæklenålen, bryd garnet.

Bund:
1. række: 6 fm i MR = 6 m
2. række: 2 fm i hver m = 12 m
3. række: *2 fm i den første m, 1 fm*, gentag mellem ** hele rækken = 18 m
4. række: *2 fm i den første m, 1 fm i hver af de næste 2 m*, gentag mellem ** hele rækken = 24 m
5. række: *2 fm i den første m, 1 fm i hver af de næste 3 m*, gentag mellem ** hele rækken = 30 m
Bryd garnet.

Sy spiral-benene til bunden. Læg hovedet og bunden sammen og hækl dem sammen - 3 lm, derefter hækl 3 stm i hver m igennem maskerne i hovedet og bunden. Fyld vandmanden med polyester lige før du har hæklet hele vejen rund. Bryd garnet og hæft enderne.


Søstjerne:
Hækles med orange garn. 
1. række: 6 fm i MR = 6 m
2.-7. rækker: 2 fm i den første m, 1 fm i hver m til slutningen af rækken = 12 m
Bryd garnet - du har den første stjernespids. Hækl efter samme beskrivelse 5 stjernespidser i alt, men bryd ikke garnet til sidst og fortsæt med at hækle det midterste af stjernen.

1. række: 1 fm i hver m - hækl 6 m fra hver stjernespids = 30 m
2. række: *1 fm i 2 m sammen (se tips om indtagninger), 1 fm i hver af de næste 2 m, 1 fm i 2 m sammen*, gentag mellem ** hele rækken = 20 m
3. række: hækl 1 fm i 2 m sammen hele rækken = 10 m
4. række: hækl 1 fm i 2 m sammen hele rækken = 5 m
Bryd garnet. Broder en stjerne med gul garn.

Nu hækles der det midterste på bagsiden af stjernen.
1. række: *1 fm i hver af de 6 m fra en stjernespids, 1 fm imellem stjernespidserne*, gentag mellem ** hele rækken = 35 m
2. række: *1 fm i 2 m sammen, 1 fm i hver af de næste 3 m, 1 fm i 2 m sammen*, gentag mellem ** hele rækken = 25 m
3. række: *1 fm i 2 m sammen, 1 fm, 1 fm i 2 m sammen*, gentag mellem ** hele rækken = 15 m
Fyld stjernen med polyester.
4. og 5. rækker: hækl 1 fm i 2 m sammen hele rækken =4 m
Bryd garnet. Broder en stjerne med gul garn.

Fisk:
Hækles i gul garn.
1. række: 6 fm i MR = 6 m
2. række: *2 fm i den første m, 1 fm i den næste m*, gentag mellem ** hele rækken = 9 m
3. række: *2 fm i den første m, 1 fm i hver af de næste 2 m*, gentag mellem ** hele rækken = 12 m
4. række: *2 fm i den første m, 1 fm i hver af de næste 3 m*, gentag mellem ** hele rækken = 15 m
5. række: *2 fm i den første m, 1 fm i hver af de næste 4 m*, gentag mellem ** hele rækken = 18 m
6. række: *2 fm i den første m, 1 fm i hver af de næste 5 m*, gentag mellem ** hele rækken = 21 m
7. række: *2 fm i den første m, 1 fm i hver af de næste 6 m*, gentag mellem ** hele rækken = 24 m
8.-12. rækker: 1 fm i hver m = 24 m
13. række: *1 fm i 2 m sammen, 1 fm i hver af de næste 2 m*, gentag mellem ** hele rækken = 18 m
14. række: 1 fm i hver m = 18 m
15. række: *1 fm i 2 m sammen, 1 fm i næste m*, gentag mellem ** hele rækken = 12 m
16.-17. rækker: 1 fm i hver m = 12 m
Skift til garn i lys lilla farve og hækl hælefinne - 3 lm, derefter 3 stm i hver m. Bryd garnet og hæft enderne.

Hækl rygfinne med garn i lys lilla farve i maskerne på ryggen:
3 lm, 1 stm i samme m, 3 stm i næste m, 2 stm i næste m
Bryd garnet og hæft enderne.

Hækl brystfinne med garn i lys lilla farve i maskerne i bunden af fisken:
3 lm, 2 stm i samme m, 3 stm i næste m
Bryd garnet og hæft enderne. 

Broder øjne med sort garn og skaller med orange garn. 

Hækl 2 finner med hvidt garn i maskerne under øjnene - 3 lm, derefter hækl 2 stm i samme m, bryd garnet og hæft enderne.

Fyld fisken med polyester og sy sammen åbningen ved hælefinnen.




10 kommentarer:

  1. Du er simpelthen så god med en hæklenål Elena.

    Er altså forelsket i dine vimpelranker. Fleur skal vist have sådan en på et tidspunkt. :)

    Kan jo egentlig godt selv hækle... Er bare i mangel af både tid og overskud. De perioder kender vi alle vist til. ;)

    KH Tine

    SvarSlet
  2. Faldt lige over disse, så ville lige dele linket. Måske det var noget for dig..? :)

    http://www.rocknrollbride.com/2011/03/how-to-crochet-your-own-cupcake-garland-diy-tutorial-by-twinkie-chan-giveaway/

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000 tak, Tine! Det med mangel af tid og overskud kender jeg udmærket godt - det er sikkert noget for mødre med små børn, arbejde og fritidsinteresser... Og tak for linket! Der er flere udgaver af sådan en ranke på nettet og jeg har den allerede på min "to-do liste"... Men jeg har bare så mange ideer til hvad jeg kunne laver, så cupcake-ranken bliver hele tiden skubbet længere ned på listen... :o)

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Tak for en rigtig god opskrift på en stjerne/søstjerne! Sådan en har jeg ledt længe efter.
    Jeg har lavet en barnevognskæde med to søstjerner og en vandmand (blue bottle) til vores nye nevø, der bor ved Bondi Beach i Australien. Mine søstjerner bøjer lidt, fordi jeg puttede små rangler indeni.
    Jeg har linket til opskriften på min Ravelry side http://ravel.me/Piagylden/bbps - håber det er i orden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord, Pia! Det er altid i orden så længe man linker til opskriftens oprindelsessted. Mange tak for henvisning til min blog!

      Slet
  5. Tak for super fin opskrift - jeg er i fuld gang :)
    Hvad har du brugt til "midten" af barnevognskæden? Og hvor lang er den? :)
    Mvh. Kristine

    SvarSlet
    Svar
    1. Rund elastik i "midten". Kæden passer til barnevogn/klapvogn - ca. 60-65 cm lang (købte 70 cm elastik minus til knuder på klipserne). Du kan se hele kæden her:
      http://cupcakebyme.blogspot.dk/2012/10/barnevognskde-fra-havets-bund.html
      Vh

      Slet
  6. super flot er den
    er selv i gang med den
    Må jeg godt spørge hvordan du har lavet kuglerne, er selv ret nybegynder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Til kuglerne har jeg brugt træ- og flamingo kugler. Opskriften kommer an på kuglernes størrelse. Du kan evt. se opskrifter på bær i min bog "Hæklede cupcakes", og tilpasse dem.
      Vh

      Slet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...