tirsdag den 6. august 2013

Hækletips - Fyld af hæklede ting


Man kan bruge forskellige materialer til at fylde hæklede ting med i. Jeg har set på nettet, at nogle bruger rester af gammelt stof eller vattæpper... Jeg synes at det er bedst at bruge fyldevat. Det er lavet af polyesterfiber, som gør, at det godt holder formen, og at det kan vaskes. Man kan også få allergitestet fyldevat, som kan være relevant til børnelegetøj.

Fyldevat fra hobby- og stofforretninger er meget blødt og silkeagtigt. Det ligner en klump, som man "river" stykker af og fylder hæklede ting. Prisen for 300 g fyld - 40 kr.

En billigere, men bestemt ikke dårligere i kvaliteten løsning kunne være at købe en billig pude i Jysk, og bruge fiberfyld fra den. Strukturen af fyld kan variere - bløde plader eller uldlignende. Fiberfyld fra Jysk har en mere fast struktur, og holder formen af hæklede ting bedre end fyldevat fra hobbyforretninger. Prisen for 400 g - 25 kr.

Som alternativ til de to nævnte fyld vil jeg anbefale pladevat. Pladevat har en fast struktur, hvilket kan være en fordel for udseende og holdbarhed af bestemte hæklede ting. Pladevattet kan klippes i forskellige former eller bare små stykker før fyldning. Prismæssigt vil det være på ca. samme niveau med fyldevat fra hobbyforretning.

Har du andre gode ideer til fyld, vil jeg gerne høre - skriv en kommentar! :o)

5 kommentarer:

  1. Jeg har tidligere brugt engangsvaskeklude plukket i stykker, det kan fint. Bruges og kan godt vaskes, men er gået over til fyldet fra en fiberpude fra stof2000 det var lige den butik der nå tættest på ellers havde jeg nok valgt en pude fra jysk eller IKEA. Kan se i forskellige strikke og hæklegrupper på facebook at rigtigt mange bruger IKEA puder...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet! Vi har ikke IKEA i Esbjerg, så jeg tænkte ikke på den mulighed. :)

      Slet
  2. Jeg bruger puder fra Ikea. En pude koster 9 kr og der er ca 350 g i. Ikea ligger et godt stykke væk, så når jeg er i nærheden af Ikea køber jeg lidt lidt puder til lageret :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet! Det er da vanvittigt billigt!! Har lidt svært med at fatte det :) Og ja - IKEA må snart komme til Esbjerg... :)

      Slet
  3. Er også på IKEA puderne http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30214877/. Har heldigvis en IKEA (næsten) rundt om hjørnet. Arh ikke helt, men ikke mange kilometer væk.

    SvarSlet

Follow Cupcake By Me on Bloglovin

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...